Analisis Peran Pendidikan Inklusif untuk Membangun Moral dalam Keberagaman di Sekolah Dasar

Nur Anisa(1), Sigit Prasetyo(2),


(1) Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga
(2) Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga
(*) Corresponding Author

Abstract


Inclusive education not only guarantees access to learning for all children, but also becomes a strategic place to build moral values in diversity. A learning environment that combines regular and special needs students creates space for the growth of empathy, tolerance and mutual respect. This article aims to analyze the role of inclusive education in shaping students' morality and examine the challenges and strategies for its implementation in elementary schools. This study uses a literature study method by reviewing various literature, scientific articles, and related research results. The data analysis technique used is content analysis, which is carried out repeatedly to ensure accurate understanding and avoid misinformation. The results of the study show that inclusive education has a positive contribution to the formation of students' morals, but its implementation still faces obstacles such as limited teacher competence, minimal facilities, and an inflexible curriculum. To overcome this, strategies are needed in the form of teacher training, provision of appropriate educators, adaptation of learning methods, and support from families. With comprehensive support, inclusive education can be an effective means of shaping children's character and morality from an early age.

Keywords - Elementary School, Inclusive Education, Morals.


Full Text:

PDF

References


Amka. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Inklusi bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Reguler. Madrosatuna: Journal of Islamic Elementary School, 1(1), 1–12.

Anggreani, K., Tafsira, N. A., Febriyani, T., & Syafitri, E. (2024). Implementasi Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar: Tantangan Dan Strategi Efektif. Katalis Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Matematika, 1(2), 199–204.

Angreni, S., & Sari, R. T. (2020). Identifikasi dan Implementasi Pendidikan Inklusi bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar Sumatera Barat. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2), 145–153.

Arvianti, D. A., Puspitasari, J., Pratiwi, D. W., & Minsih. (2025). Menciptakan Lingkungan Belajar Inklusif Menuju Pengembangan Sekolah Holistik di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 11(1), 231–244.

Dewi, K., Amelia, R., Mahardi, H., Erlisnawati, & Mustafa, M. N. (2024). Penerapan Program Jamuzir untuk Menumbuhkan Rasa Empati pada Siswa Sekolah Dasar 110 Pekanbaru. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 2326 – 2334.

Dwi, A. W., Arifiana, I. Y., & Suroso. (2020). Persepsi Mengenai Inklusi & Perilaku Prososial Siswa Reguler di Sekolah Inklusi. Jurnal Penelitian Psikologi, 1(1), 81–89.

Elfia, D., Sofwan, M., & Budiono, H. (2022). Pelaksanaan Pembinaan Pendidikan Karakter Pada Sekolah Inklusi di SDN 131/IV Kota Jambi. Indonesian Educational Administration and Leadership Journal, 4(1), 40–49.

Febriana, N. N. I., & Alimuddin, N. (2024). Upaya Meningkatkan Daya Ingat Siswa Sekolah Dasar dengan Metode Mnemonik. Jurnal Teknologi Dan Pendidikan Dasar, 1(1), 31–36.

Harahap, H. A., Amelia, F., & Azis, A. (2025). Peran pendidikan inklusi dalam meningkatkan kualitas pendidikan bagi siswa berkebutuhan khusus. Qolamuna, 2(1), 177–184.

Hasanah, M. (2024). Model Pendidikan Inklusif. In Nurhayati, S. (Ed), Pendidikan Inklusi (p. 30-32). Aina Media Baswara.

Haug, P. (2017). Understanding inclusive education: ideals and reality. Scandinavian Journal of Disability Research, 19(3), 206–217.

Hidayat, A. H., Rahmi, A., Fendra, Y., Nurjanah, N. A., & Wismanto. (2024). Permasalahan Penerapan Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. Harmoni Pendidikan: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 102–111.

Juntak, J. N. S., Rynaldi, A., Sukmawati, E., Arafah, M., & Sukomardojo, T. (2023). Mewujudkan Pendidikan Untuk Semua: Studi Implementasi Pendidikan Inklusif di Indonesia. Ministrate: Jurnal Birokrasi Dan Pemerintahan Daerah, 5(2), 205–214. https://doi.org/10.15575/jbpd.v5i2.26904.

Kemendikbud. (2020). Panduan Pelaksanaan Pendidikan Inklusif. Kemdikbud.

Kurdi, M. S. (2024). Kebijakan Pendidikan Inklusi di Indonesia. In Nurhayati, S. (Ed), Pendidikan Inklusif (pp. 18–19). Aina Media Baswara.

Latifah, N., Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 42–51.

Lubna, Sulhan, A., Aziz, A., Astuti, F. H., Hadi, yul A., Rizka, M. A., & Sarilah. (2021). Buku Ajar Pendidikan Inklusi. Sanabil.

Nirmala, A., & Huda, A. M. (2023). Strategi Komunikasi Guru dalam Menumbuhkan Rasa Empati Siswa Reguler di Lingkungan Pendidikan Inklusif (Studi Kasus pada Sekolah Kreatif SD Muhammadiyah 16 Surabaya). The Commercium, 7(2), 153–161.

Pranoto, Y. K. S., & Khamidun, K. (2019). Kecerdasan Moral: Studi Perbandingan pada Anak Usia 4-6 Tahun. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Unnes 2(1), 498-511.

Pringgar, R. F., & Sujatmiko, B. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) Modul Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Pada Pembelajaran Siswa. Jurnal IT-EDU, 5(1), 317–329.

Putri, A. E. (2019). Evaluasi Program Bimbingan Dan Konseling: Sebuah Studi Pustaka. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia), 4(2), 39-42. https://doi.org/10.26737/jbki.v4i2.890.

Ramdani, Adri, H. T., & Safari, Y. (2024). Pengaruh Lingkungan Sekolah terhadap Pembentukan Karakter Siswa di Kelas V SDN Selakopi Kota Bogor Tahun Pelajaran 2023/2024. AL–KAFF: Jurnal Sosial Humaniora, 2(4), 306–312.

Sari, M., & Asmendri. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 41–53.

Setiahati, I. P., Marini, A., & Zakiah, L. (2024). Pendidikan Berbasis Inklusi di Sekolah Dasar: Manfaat dan Tantangan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 133–151.

Suganda, A., Muttaqien, Q. H., Hidayat, W. H., Abdillah, N., & Tarsono. (2025). Tantangan Dan Strategi Pendidikan Inklusif Dalam Mempersiapkan Siswa ADHD Menghadapi Tantangan Revolusi Industri 4.0. EduCompassion: Jurnal Integrasi Pendidikan Islam Dan Global, 1(3), 99–114.

Sukinah. (2010). Implementasi Pendidikan Inklusif Membangun Peserta Didik Berkarakter. Dinamika Pendidikan, 1(17), 70–82.

Susilahati. (2023). Pendidikan Inklusif. Uwais Inspirasi Indonesia.

Suwartini, S. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter Inklusi pada Anak Berkebutuhan Khusus. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 1(1), 1–10.

Syafitri, S. M. (2020). Menumbuhkan Empati dan Perilaku Prososial terhadap Anak Usia Dini dalam Menanggapi Pelajaran Isu Dunia Nyata. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 12(2), 134–142.

Wulandari, Y., & Harsiwi, N. E. (2024). Pentingnya Pendidikan Inklusi bagi Anak Berkebutuhan Khusus untuk Mendapatkan Pendidikan Setara di SDN Banyuajuh 2. Jurnal Media Akademik, 2(6), 1–13.

Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran Guru dalam Pembelajaran pada Siswa Sekolah Dasar. Fondatia : Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 41–47.

Zwane, S. L., & Malale, M. M. (2018). Investigating barriers teachers face in the implementation of inclusive education in high schools in Gege branch, Swaziland. African Journal of Disability, 7(2), 1–12.




DOI: http://dx.doi.org/10.36722/sh.v10i2.4267

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


LP2M (Lembaga Penelitian dan Pengembangan Masyarakat)

Unievrsitas Al Azhar Indonesia, Lt. 2, Ruang 207

Kompleks Masjid Agung Al Azhar

Jl. Sisingamangaraja, Kebayoran Baru

Jakarta Selatab 12110

 

Visitors