Blog sebagai Media Pembelajaran Mengarang Bahasa Jepang

Arianty Visiaty

Abstract


AbstrakSalah satu masalah yang dihadapi pembelajar bahasa Jepang di Indonesia adalah kurangnya kesempatan untuk berkomunikasi dalam bahasa Jepang. Salah satu media belajar untuk mengatasi hal ini adalah Blog. Penelitian ini memfokuskan pada manfaat dan kendala penggunaan blog dalam pembelajaran mengarang bahasa Jepang. Hasil dari penelitian ini adalah, 1) Manfaat dari penggunaan blog dalam pembelajaran mengarang bahasa Jepang, terdiri dari 4 kategori, yaitu manfaat yang terkait dengan pengetahuan bahasa, isi blog, komentar, serta kerjasama antar pembelajar, 2) kendala yang dihadapi pembelajar pada kegiatan blog, terdiri dari 9 kategori, yaitu kendala yang terkait dengan pengetahuan bahasa, teknologi dan jaringan, tema, komentar, waktu, koreksi, isi blog, dan kepercayaan diri.

 

Kata Kunci: Blog, Pelajar Jepang di Indonesia

 

AbstractOne of the problems faced by Japanese leaners is opportunity to communicate using Japanese Language. This study focuses on benefits and problems faced by learners during blog writing activities. The results of this study are as mentioned below. There are four categories of benefits on writing blog in Japanese. Those benefits are related to Japanese language knowledge, blog content, comment activities, and leaners collaboration. Therefore, there are eight categories of problems on writing blog in Japanese. Those problems are problems that related to Japanese language knowledge, blog technology and network, blog topics, comment activities, time, blog correction, blog content, and self-confidence.

 

Keywords Blog, Indonesian Japanese Learners


Full Text:

PDF

References


加藤敦子(2013)「ブログを活用した作文指

導の実践とその可能性」『人文自然科学論

集』、51-63

大湊佳宏・茅野順一郎(2006)「ブログを使

用した英語ライティング活動:夏休み課題

に関するアンケート調査」『長岡工業高等専

門学校研究紀要』第42巻 第1号、1-8

佐藤梓(2007)「初級日本語学習者のブログ

記事に対するフィードバック」『Hokkaido

University Collection of Scholarly and

Academic Papers』03,53-64

金ひょぎょん・松浦とも子・梁島史恵(2010)

『国際交流基金日本語教授法シリーズ第8

巻「書くことを教える」』ひつじ書房

岡崎眸・岡崎敏雄(2005)『日本語教育に

おける学習の分析とデザイン-言語習得

過程の視点から見た日本語教育』凡人者

Kathleen Pinkman (2005) Using Blogs in the Foreign Language Classroom Encouraging Learner Independence. The JALT CALL Journal, Vol.1 No.1. pp. 12-24




DOI: http://dx.doi.org/10.36722/sh.v3i3.212

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


LP2M (Lembaga Penelitian dan Pengembangan Masyarakat)

Unievrsitas Al Azhar Indonesia, Lt. 2, Ruang 207

Kompleks Masjid Agung Al Azhar

Jl. Sisingamangaraja, Kebayoran Baru

Jakarta Selatab 12110

 

Visitors