Language and Gender: A Case Study of Poetry Fragments By Nizar Qabbani

Wulandari Wulandari, Andini Nuraisyah, Muhammad Ilham Fahmi

Abstract


Language and gender are two interrelated aspects in linguistic and literary studies. This study aims to analyze the relationship between language and gender in modern Arabic literature, specifically through Nizar Qabbani's verse pieces. Using a Descriptive Qualitative Approach, this study explores how Arabic language represents gender and how cultural norms influence the use of language in literature. The results show that the Arabic language has a gender bias that is reflected in the use of metaphors and sentence structures in Qabbani's verses. The study reveals that Qabbani often uses language to reflect traditional gender views, but also to champion women's rights. This analysis provides insight into the complex relationship between language, culture and gender representation in the context of Arabic literature. From this research, it was found that Nizar Qobbani represented gender with positive things and that he strongly supported the enforcement of gender equality.

Keywords Gender, Language, Nizar Qabbani.


Full Text:

PDF

References


Afiah, K. N., & Muslim, A. (2021). Feminisme Dalam Pesantren: Kajian Kritik Sastra Feminis Dalam Novel Dua Barista Karya Najhaty Sharma. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 7(1).

Afni, N., Reza, M., & Latoki, L. (2022). Konsep Kesetaraan Gender Dalam Pembangunan dan Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat. Musawa, 14(1), 19–48.

Ahmad, L. T. (Ed.). (2021). Tema Tema Utama Linguistik Dalam Adab Al-Katib Karya Monumental Ibn Qutaibah. A-Empat.

A’yuni, Q. (2022). Puisi dan Perlawanan atas Budaya Patriarki Arab (Studi Semiotika Dalam Antologi Puisi). Penerbit Kampus.

Bakar, Abd. S. A. (2022). Relasi Gender Dalam Semiotika Sastra Arab: Perspektif Semiotika Roland Barthes. Rausyan Fikr: Jurnal Ilmu Studi Ushuluddin Dan Filsafat, 18(1), 91–109. https://doi.org/10.24239/rsy.v18i1.905

Barokah, U. (2023). Penyair Perempuan Arab Masa Jahiliyah, Islam, Modern, dan Kontemporer (Studi Ginokritik Elaine Showalter) [UIN Syarif Hidayatullah]. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/74846/1/UMI%20BAROKAH_SPs.pdf

Cohen-Mor, D. (2022). Mahmoud Darwish: Penyair Palestina dan Kekasih Yahudinya. Diva Press.

Halimatusa’diah, P. (2021). Sastra dan Konflik Budaya dalam Sastra: Studi Novel Shikaju Karya ’alaa al-Aswani. UIN Syarif Hidayatullah.

Ilmiyah, N. H. (2019). Hasrat Muslimah Milenial Terhadap Beauty Vlogger Perspektif Jacques Lacan. UIN Sunan Ampel.

Jalil, A., & Aminah, St. (2018). Gender Dalam Perspektif Budaya dan Bahasa. Jurnal Al-Maiyyah, 11(2), 278–300.

Januario, R. A., Fadil, F., & Thoriquddin, M. (2022). Hakikat dan Tujuan Pernikahan di Era Pra-Islam dan Awal Islam. Jurnal Al-Ijtimaiyyah, 08(01), 2–18.

Kalsum, U., & Sari, L. (2021). Studi Gender dalam Bahasa Arab. Al-Wardah: Jurnal Kajian Perempuan, Gender, Dan Agama, 15(2).

Kholiza, A. N., & Fadhilah, N. (2021). Bias Gender dalam Buku Teks Pelajaran Bahasa Arab Karya Faruq Baharudin: Studi Analisis Pada Buku Ajar Tingkat Madrasah Tsanawiyah Kelas VII. Jurnal Sipakalebbi, 5(2).

Murtado, A., Kurniawan, A. F., & Sa’ad, S. (2024). Diskriminasi Gender dalam Pendidikan dan Tempat Kerja: Analisis Faktor Sosial dan Agama. Jurnal on Education, 6(3).

Muyassaroh, M., Rahmadian, A. D., & Afifa, F. (2022). Diskriminasi Gender pada Cerpen Perempuan dan Sebilah Pisau: Sebuah Kajian Feminisme Sastra. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 5(3), 287–300.

Nursida, I. (2015). Isu Gender Dan Sastra Feminis Dalam Karya Sastra Arab. Alfaz, 3, 1.

Qasim, A. (2015). Malaamih ’Ilm al-Murfiim al-Arabiyyat. Jurnal Shaut Al-’Arabiyah, 4(1). https://doi.org/10.24252/saa.v4i1.1053

Rahmawati, N. (2023). Kesetaraan Gender dalam Tafsir Al-Mishbab: Antara Teori Konflik Sosial dan Teori Struktural Fungsional. Institut PTIQ Jakarta.

Rizal, H. S. (2021). Hakikat Bahasa dan Budaya Melalui Tinjauan Tafsir al-Qur’an Sirat al-Baqarah: 31-33, ar-Rahman: 1-4 dan Yusuf: 2. Studi Arab: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 12(1).

Rohmah, L. (2021). Figur Perempuan dalam Puisi "Asyhadu An La Imra’ata Illa “Anti” Karya Nizar Qabbani. UIN Sunan Kalijaga.

Rusydi, M., Suhadi, S., & Musgamy, A. (2023). Kritik Sastra Arab Transformatif dan Pembelajarannya: Pengarusutamaan Feminisme Postmodern Berbasis Heutagogis. An Nisa, 16(2). https://doi.org/10.30863/an.v16i2.5262

Ummah, S. R. (2021). Penggunaan Balaghatul Qur’an Sebagai Alternatif Pembelajaran Ilmu Balaghah. Fikroh: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 14(2), 158–183.

Wulandari, W. (2019). Teori Sastra Semiotik-Feminisme Dalam Novel al-Ajnihah al-Mutakassirah Karya Kahlil Gibran. IJAS: Indonesian Journal of Arabic Studies, 1(1), 33–51. https://doi.org/10.24235/ijas.v1i1.4949

Yulita, P. (2021). Pemikiran Pendidikan Berbasis Gender Perspektif R.A Kartini dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam. UIN Raden Intan Lampung.




DOI: http://dx.doi.org/10.36722/sh.v9i3.3107

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


LP2M (Lembaga Penelitian dan Pengembangan Masyarakat)

Unievrsitas Al Azhar Indonesia, Lt. 2, Ruang 207

Kompleks Masjid Agung Al Azhar

Jl. Sisingamangaraja, Kebayoran Baru

Jakarta Selatab 12110

 

Visitors