Penguatan Profil Pelajar Pancasila Melalui Penerapan Media Buku Pop-Up

Fadzilatul Khasna, Muhammad Nofan Zulfahmi

Abstract


Student Profile Pancasila is an important character value taught to children, especially young children. The Pancasila Student Profile Strengthening Project commonly abbreviated as P5 is part of the program for implementing the Independent Curriculum. One effort to create children who have the character of the Pancasila Student Profile is by introducing local wisdom values and using interactive learning media. This research aims to describe the dimensions contained in Strengthening the Pancasila Student Profile through pop-up book media at Tarbiyatul Athfal Krapyak Kindergarten, Tahunan District, Jepara Regency. The research method used is descriptive qualitative. The subjects in this research were group B4 aged 5-6 years, totaling 21 students in the 2023-2024 school year. The data collection techniques used were observation, interviews and documentation regarding the implementation of children's P5. The data analysis technique used is the Miles and Huberman model which consists of 3 flows, namely data reduction, data presentation, and concluding. The result of this research is the project of Strengthening the Profile of Pancasila Students through the application of pop-up book media containing several emerging dimensions including Global Diversity, Mutual Cooperation, Independence, Critical Reasoning and Creativity. Of these dimensions, the most prominent is the Mutual Cooperation and Creative dimension.



Full Text:

PDF

References


Achroni, D. (2017). Belajar dari Makanan Tradisional Jawa. In Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto. (2020). Bahan Ajar sebagai Bagian dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka : Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya Indonesia, 2(1), 62-65. https://doi.org/10.33751/jsalaka.v2i1.1838

Alif Okta Nabila, & Wulandari, M. D. (2022). Elemen Berkenhinnekaan Global pada Buku Tematik Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Tema Indahnya Keragaman di Negeriku. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 788-797. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2607

Ardy Wiyani, N. (2022). Merdeka Belajar untuk Menumbuhkan Kearifan Lokal Berbasis Nilai Pancasila pada Lembaga PAUD. Antroposen: Journal of Social Studies and Humaniora, 1(2), 63-74. https://doi.org/10.33830/antroposen.v1i2.3782

Cahyani, D., D., & Sari, M. (2020). Penggunaan Media Pop-up Book dalam Menanamkan Pendidikan Moral pada Anak Usia Dini. Journal of Civics and Moral Studies (Jcmc), 5(1), 73-86.

Febriyanti, A.F., Susanta, A. S., & Muktadir, A. M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) terhadap Kemampuan Berfikir Kreatif dalam Pembelajaran Tematik Muatan Pelajaran IPA Peserta Didik Kelas V SD Negeri. Jurnal Pembelajaran dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 4(1), 176-183. https://doi.org/10.33369/dikdas.v4i1.14130

Fitriani, D. N., Maryani, K., & Atikah, C. (2023). Upaya Guru dalam Mengoptimalkan Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun di RA Al-Izzah Kota Serang. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 6(1), 21. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v6i1.2020

Fransiska, F. (2022). Kompetensi Pedagogik Guru TK dalam Penggunaaan Alat Permainan Edukatif (APE) Pada Proses Pembelajaran. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 5(1), 23. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v5i1.1198

Habibi, C. D., & Setyaningtyas, E. W. (2021). Pengembangan Media Pop-up Book untuk Kemampuan Pemecahan Masalah pada Pembelajaran Bangun Ruang Kubus dan Balok Kelas V SD. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1341-1351. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.620

Hadi, A., Marniati, M., Ngindana, R., Kurdi, M. S., & Fauziah, F. (2023). New Pradigm of Merdeka Belajar Curriculum in Schools. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 15(2), 1497-1510. https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i2.3126

Hidayah, Y., &Suyitno. (2021). Kajian Media Pembelajaran Berbasis Interaktif untuk Memperkuat Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 11(2), 22-30. https://dx.doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v11i2.12247

Kemendikbudristek. (2022). Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila Pada Kurikulum Merdeka. In Kemendikbudristek.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini (Permendikbud Nomor 137 Tahun 2014).

Kurniawati, N., Adawiyah, A., & Munsi, M. F. (2021). Memadukan Inovasi dan Kearifan Lokal dalam Pengajaran Literasi pada Anak Usia Dini: Pendampingan Gerakan Literasi. Journal of Empowerment, 2(1), 125. https://doi.org/10.35194/je.v2i1.1229

Maharani, T., & Reflesia, C. (2023). Sosialisasi Penguatan Profil Pelajar Pancasila Melalui Media Pembelajaran Berbasis Media Canva di SD Negeri 33. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bangsa, 1(4), 139-142. https://doi.org/10.59837/jpmba.v1i4.76

Mardani, D., Susiawati, I., & Sab’rina Fathimah, N. (2023). Kurikulum Merdeka dalam Demokratisasi Pendidikan Islam di Indonesia. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 25-36. https://doi.org/10.30868/im.v4i02.3310

Mimin, E. (2023) Integrasi Nilai-Nilai Kearifan Lokal dengan Kurikulum PAUD: Strategi Mewujudkan Siswa PAUD Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Golden Age, 7(1), 93-104. https://doi.org/10.29408/goldenage.v7i1.18336

Nisa, L., Wuryandani, W., & Masradianti, M. (2018). Perancangan Buku Cerita Pop-up Berbasis Karakter untuk Menanamkan Karakter Peduli Sosial Anak Usia Dini. Proccedings of The ICECRS, 1(3), 205-218. https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i3.1366

Nugraha, . S. (2022). Kurikulum Merdeka untuk Pemulihan Krisis Pembelajaran. Inovasi Kurikulum, 19(2), 251-262. https://doi.org/10.17509/jik.v19i2.45301

Nurjanah, N. E. (2020). Pembelajaran Stem Berbasis Loose Parts untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak dan Media Informasi PAUD, 1(1), 19-31. https://doi.org/10.33061/jai.v5i1.3672

Oktavia Baimulia, S., & Fitriani, I. I. (2017). Pengembangan Media Buku 3 Dimensi (POP-UP) sebagai Alat Bantu Penanam Nilai Karakter pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan (JPN) – The Research and Community Service Institution University of Palangkaraya, 18(2), 141-146.

Puspita, A. M. I., & Setyaningtyas, D. (2022). Pengembangan Media Pop-up Book Berbasis Kearifan Lokal sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Gotong Royong. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 915-922. https://doi.org/10.31949/education.v8i3.2907

Ristyadewi, F., & Fitria, N. (2023). Penigkatan Kemampuan Berpikir Logis Anak Usia 4-5 Tahun dengan Menggunakan Game Powerpoint. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 5(2), 82-95. https://dx.doi.org/10.36722/jaudhi.v5i2.1814

Romanti, S., & Rohita, R. (2021). Peran Guru Meningkatkan Kemampuan Anak dalam Memecahkan Masalah di Sentra Bahan Alam. Jurnal Anak Usia Dini Holisytik Integratif (AUDHI), 3(1), 82-95. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v3i1.587

Sabanil, S., Sarifah, I., & Imaningtyas, I. (2022). Peran Guru dalam Pelaksanaan Hideen Curriculum untuk Menumbuhkan Krakter Kebhinekaan Global Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6567-6579. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3306

Sabon, Y. O. S., Istiyono, E., & Widihastuti, W. (2022). Developing “Pancasila Student Profil” Instrument for Self Assesment. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 26(1), 37-46. https://doi.org/10.21831/pep.v26i1.45144

Setyaningrum. (2020). Media Pop-up Book sebagai Media Pembelajaran Pascapandemi. Seminar Nasional Pascasarjana 2020, (2016), 217-219).

Sulastri, S., Syahril, S., Adi, N., & Ermita, E. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Profil Pelajar Pancasila bagi Guru di Sekolah Dasar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(3), 583. https://doi.org/10.29210/30032075000

Suprayitno, A., &Wahyudi, W. (2020). Pendidikan karakter di Era Milenial. Sleman, Yogyakarta: Deepublish.

Susanti, S.M., Hartati, & Ekaria, W. O. (2023). Pengenalan Media Pembelajaran Pop-up Book pada Anak Usia Dini. Jurnal of Human and Education (JAHE), 3(2), 150-154. https://doi.org/10.31004/jh.v3i2.181

Tambunan, N., & Febrianti, N. (2023). Upaya Guru dalam Membentuk Profil Pelajar Pancasila Siswa Kelas I dan IV di SDN Tanjung Duren Selatan 01. Journal on Education, 5(4), 14111-14121. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2432

Wulandari, W. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini melalui Permainan Tradisional “Gempuran”. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 4(2), 56-63. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v4i2.924

Wuwur, E. S. P. O. (2020) Problematika Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 318-333. https://doi.org/10.55606/sokoguru.v3i1.1417

Yuliati, C.L., Susianna, N., Harapan, U. P., & Surya, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Proses Sains, Berpikir Kritis dan Percaya Diri Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 13(1), 48-58. https://doi.org/10.24246/j.js.2023.v13.i1.p48-58




DOI: http://dx.doi.org/10.36722/jaudhi.v6i2.2673

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


      

Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini

Universitas AL-AZHAR INDONESIA, Lt. 7 Ruang 701

Kompleks Masjid Agung Al Azhar

Jl. Sisingamangaraja, Kebayoran Baru

Jakarta Selatan 12110