NATIONAL BRANDING PARIWISATA LABUAN BAJO PADA KONFERENSI TINGKAT TINGGI (KTT) ASEAN Ke-42

Reza Fauzi, Denik Iswardani Witari

Abstract


In Labuan Bajo, there are a number of attractions that could entice visitors from the archipelago and outside. Westmost point of Flores Island is in East Nusa Tenggara (NTT). Labuan Bajo is one of the five Super Priority Tourism Destinations (DPSP) that the government has chosen to as the venue for the 42nd ASEAN Summit. Nation branding generally refers to a country’s strategy to convey a particular image of itself beyond its borders to achieve certain beneficial goals.  The notion is associated with the existence of a "great global market" where countries, cities and regions, compete with each other to attract the largest number of tourists, investors, consumers, students, events and so on. With effective strategies, we can increase the number of tourists visiting an area. The technique of data collection for this study is library research, which is descriptive and qualitative. The results of this study show that encouraging tourism may have a big impact on a region's economic success. With the right advertising, it is possible to boost the number of tourists visiting an area.

Keywords


Economic Growth, Asean Summit 42nd, National Branding

Full Text:

PDF

References


Buku Cetak

Abdurrachmat, & Maryani, E. (1998). Dampakdampak Negatif Pariwisata secara. 79-80.

Boediono. (2012). Teori Pertumbuhan Ekonomi. In Boediono, Teori Pertumbuhan Ekonomi. Yogyakarta: BPFE.

Moleong, L. J. (2004). Metode Penelitian Kualitatif. In L. J. Moleong, Metode Penelitian Kualitatif (p. 131). Bandung: Remaja Rosda Karya.

Moses, F. (2018). Mengenal manggarai di nusa tenggara. In f. Moses, mengenal manggarai di nusa tenggara (p. 44). Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.

Nurulwaasi, M. M. (2017). Analisis Strategi Promosi dalam Pengembangan Pariwisata. In M. M. Nurulwaasi, Analisis Strategi Promosi dalam Pengembangan Pariwisata. Lampung: Universitas Lampung.

Prastowo, A. (2016). Metode Penelitian Kualitatif dalam Perspektif Rancangan Penelitian. In A. Prastowo, Metode Penelitian Kualitatif dalam Perspektif Rancangan Penelitian (p. 190). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Rukendi, C. (2021). Katalog Wisata Tangguh Bencana Provinsi Nusa Tenggara Timur. In C. Rukendi, Katalog Wisata Tangguh Bencana Provinsi Nusa Tenggara Timur. Jakarta: Kemenparekraf.

Sukrama, U., & Lesmana, O. (2018). Pakaian Adat, Senjata Tradisional dan Rumah Adat Provinsi Sulawesi Selatan, Provinsi Nusa Tenggara Barat, dan Provinsi Nusa Tenggara Timur. Dalam U. Sukrama, Pakaian Adat, Senjata Tradisional dan Rumah Adat Provinsi Sulawesi Selatan, Provinsi Nusa Tenggara Barat, dan Provinsi Nusa Tenggara Timur. Bandung: Sarana Panca Karya Nusa.

Sunyoto, D. (2013). Teori Kuesioner & Analisis Data: Untuk Pemasaran Dan Perilaku Konsumen. Dalam D. Sunyoto, Teori Kuesioner & Analisis Data: Untuk Pemasaran Dan Perilaku Konsumen (hal. 2). Yogyakarta: Graha Ilmu.

Tjiptono, F. (2008). Strategi Pemasaran. Dalam F. Tjiptono, Strategi Pemasaran. Yogyakarta: CV. Andi.

Jurnal

Kotler, P. (2012). Prinsip –prinsip Pemasaran Edisi 13 Jilid 1. In G. Armstrong, Prinsip –prinsip Pemasaran Edisi 13 Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

R. Mbarek, M. B., & Feki. (2013). GDP and Unemployment Rate in Turkey: An Empirical Study using Neural Networks 2. In M. B. R. Mbarek, & Feki, GDP and Unemployment Rate in Turkey: An Empirical Study using Neural Networks 2 (pp. 154-159).

Sukono, S. (2019). Forecasting model of gross regional domestic product (GRDP) using backpropagation of Levenberg-Marguardt method. In S. Sukono, & N. Ambarwati, Forecasting model of gross regional domestic product (GRDP) using backpropagation of Levenberg-Marguardt method. Industrial Engineering and Management Systems.

Artikel Online

Asean. (2023, Mei 9). asean2023.id. Retrieved from https://asean2023.id/id/news/asean-chairmanship-opportunity-for-indonesian-tourism

kemdikbud. (2022, 6 27). kemdikbud.co.id. Retrieved from https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2022/06/lima-bahasa-daerah-dari-11-kabupaten-kota-di-ntt-jadi-fokus-revitalisasi

kompas. (2021, 05 10). kompas.com. Diambil kembali dari kompas.com: https://www.kompas.com/skola/read/2021/05/10/132800469/8-alat-musik-daerah-ntt?page=all

Setkab. (2022, 12 11). Sekretariat Kabinet. Diambil kembali dari https://setkab.go.id/tujuh-arahan-presiden-dan-transformasi-labuan-bajo-sebagai-destinasi-pariwisata-super-prioritas/


Refbacks

  • There are currently no refbacks.